GREEN GRAY RED
ورود به سایت ثبت نام

ايجاد حساب کاربري

فیلدهایی که با علامت * مشخص شده اند الزامی می باشند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس ایمیل *
تایید آدرس ایمیل *

جین دایچ | Gene Deitch

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 4.33 (3 رای)

 

گزیده‌ای از انیمیشن‌های شاخص کارگردانی شده توسط «جین دایچ»
«لینک دانلود»‬‬ (‪(27.92 MB :حجم فایل

 

 نام کامل
 (به انگلیسی)
 Eugene Merril "Gene" Deitch
 نام کامل
 (به فارسی)
 یوجین مریل "جین" دایچ
 ملیت
 آمریکایی
 سال تولد
 1924 میلادی
 سال درگذشت  2020 میلادی
 آثار شاخص
 تام تریفیک [59-1957] (Tom Terrific) / مجموعۀ انیمیشنی
 مونرو [1960] (Munro) / انیمیشن کوتاه
 ملوان زبل [62-1960] (Popeye the Sailor) / کارگردان 28 قسمت از مجموعۀ انیمیشنی
 تام و جری [62-1961] (Tom and Jerry) / کارگردان 13 قسمت انیمیشن کوتاه
 چگونه از رفاقت جلوگیری کنیم [1964] (How to Avoid Friendship) / انیمیشن کوتاه
 نودنیک [67-1965] (Nudnik) / مجموعۀ انیمیشنی

 

 

کارگردان پرافتخار و سازندۀ برخی از قسمت‌های «تام و جری» و «ملوان زبل»


-- «جین دایچ» (Gene Deitch) کارگردانِ انیمیشن، تصویرگر و انیماتور آمریکایی بود. وی در تاریخ 8 آگوست 1924 میلادی در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی آمریکا متولد شده بود.

-- نام این هنرمند در ایران و برخی دیگر از کشورها گاه با نگارش و تلفظ «جین دیچ» ذکر شده ولی با توجه به مستندهای معتبری که پیرامون وی ساخته شده و همچنین صحبت‌های شخصِ او در حین مصاحبه‌ها، می‌توان پی برد که نگارش و تلفظ صحیح نام وی «جین دایچ» است.

-- دایچ در طول سال‌های فعالیتش به عنوان یک انیمیشن‌ساز، جوایز و افتخارات زیادی را به خود اختصاص داده بود. شاید شاخص‌ترینِ این افتخارات،‌کسب جایزۀ اسکار «بهترین انیمیشن کوتاه» برای کارگردانی انیمیشن «مونرو» (Munro) باشد که در سی و سومین دوره از مراسم اسکار به دایچ تقدیم شد (این مراسم در ماه آوریل سال 1961 برگزار شد و به ارزیابی برترین آثار عرضه شده در سال 1960 اختصاص داشت).

-- در سی و هفتمین دورۀ مراسم جوایز اسکار نیز دایچ مجدد برای کارگردانی دو انیمیشن، نامزد کسب جایزۀ اسکار در بخش «بهترین انیمیشن کوتاه» شد. یکی از این دو انیمیشن، نخستین قسمت از مجموعۀ انیمیشنی «نودنیک» (Nudnik) بود که به صورت یک انیمیشن کوتاه تحت عنوان «نودنیک اینجاست» (Here's Nudnik) ارائه شده بود. انیمیشن دیگر نیز انیمیشن کوتاهی به نام «چگونه از رفاقت جلوگیری کنیم» (How to Avoid Friendship) بود. با وجود داشتن دو اثر شاخص در بین نامزدهای بخش «بهترین انیمیشن کوتاهِ» جشنوارۀ سی و هفتم اسکار، این بار دست دایچ از کسب جایزه کوتاه ماند و جایزه به نخستین قسمت از سری انیمیشن‌های «پلنگ صورتی» (The Pink Panther) تعلق پیدا کرد که به صورت انیمیشنی کوتاه تحت عنوان «موذی صورتی» (The Pink Phink) ارائه شده بود.

-- در پروندۀ حرفه‌ای دایچ سابقۀ کارگردانیِ دو انیمیشن بسیار شاخص نیز دیده می‌شود. وی 13 قسمت از انیمیشن‌های «تام و جری» (Tom and Jerry) و 28 قسمت از انیمیشن‌های «ملوان زبل» (Popeye the Sailor) را کارگردانی کرده است و بخش زیادی از شهرت او را نیز می‌توان با کارگردانی همین آثار مرتبط دانست.

-- در سال 2003، در مراسم «جایزهٔ آنی» (Annie Award)، جایزۀ معتبر «وینزور مک‌کِی» (Winsor McCay Award) به پاس یک عمر دستاورد هنری در عرصۀ انیمیشن به جین دایچ اهدا شد.

-- در سال 1959، دایچ به شهر «پراگ» (پایتخت کشور کنونی «جمهوری چک») مهاجرت کرد و مابقی دوران زندگی خود را در همین شهر ادامه داد. با این حساب، او مدتی را در کشور چکسلواکی که حاکمیتی کمونیستی داشت زندگی کرد و از سال 1989 به بعد نیز به واسطۀ وقوع انقلاب در این کشور و تجزیۀ آن به دو کشور «جمهوری چک» و «اسلواکی»، در کشور «جمهوری چک» سکونت داشت و زندگی می‌کرد. جالب است بدانید، دایچ خاطرات زندگی خود در شهر پراگ را در قالب کتابی به نام «به خاطر عشق به پراگ» (For the Love of Prague) به رشتۀ تحریر در آورده است. دایچ با همسر دوم خود «اِزدِنکا نایمانووا» (Zdenka Najmanová) نیز در پراگ آشنا شده بود و یکی از علت‌های اصلی ماندگار شدن وی در شهر پراگ، آشنایی با این زن چک تبار بود. ازدنکا نیز خود در زمینه‌های انیماتوری، تهیه‌کنندگی و کارگردانی انیمیشن فعالیت داشت و از این لحاظ به نوعی همکار و هم‌شغلِ دایچ محسوب می‌شد.

-- سرانجام، در تاریخ 16 آوریل سال 2020، جین دایچ در شهر پراگ دار فانی را وداع گفت. او هنگام مرگ 95 سال سن داشت.

 


«مونرو» انیمیشن کوتاهی بود که «جین دایچ» به خاطر کارگردانی آن موفق به کسب جایزۀ اسکار شد.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

- برای اینکه بتوانید دیدگاه خود را بدون نیاز به تأیید منتشر سازید، ابتدا به صورت «کاربرِ عضو» وارد سایت شده و سپس دیدگاه خود را ارسال نمایید. در صورتی که عضو نیستید، ابتدا در سایت ثبت نام نمایید.
- از درج نظرات حاوی مطالب غیراخلاقی، سیاسی، توهین‌آمیز و یا غیرمرتبط با موضوع، جداً خودداری فرمایید.
- از درج هر گونه تبلیغ، آدرس پستی یا اینترنتی، شمارۀ تلفن و مواردی از این قبیل در بخش دیدگاه‌ها جداً خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهدۀ تخلف، برخورد مقتضی انجام خواهد شد.
- سعی بر این خواهد بود تا نظرات کاربران میهمان (غیر عضو) در اسرع وقت منتشر گردد اما گاهی ممکن است انتشار آنها با تأخیری حداکثر 24 ساعته مواجه شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خانه انیمیشن‌سازان جین دایچ | Gene Deitch

جدیدترین مطالب سایت

بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 96
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 94
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 96
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 99
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 57
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 166
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 58
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 81
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 88
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 88
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 131

تصویر تصادفی

Clean_Cut