GREEN GRAY RED
ورود به سایت ثبت نام

ايجاد حساب کاربري

فیلدهایی که با علامت * مشخص شده اند الزامی می باشند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس ایمیل *
تایید آدرس ایمیل *

رابین هود | Robin Hood

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 4.57 (7 رای)

نام اصلی:
Robin Hood

نام فارسی:
رابین هود

سابقۀ حضور در آثار انیمیشنی:
  رابین هود [1973] (Robin Hood) / انیمیشن سینمایی

 

روباه مهربان و دوست‌داشتنی


در آثار انیمیشنی اغلب روباه‌ها را به صورت حیواناتی مکار، بدطینت و بدکار به تصویر می‌کشند اما این روال استثنائاتی هم دارد. نمونۀ بارزی از این استثناها، شخصیت «رابین هود» در انیمیشن سینمایی «رابین هود» محصول کمپانی «والت دیزنی» است.

همۀ شما کم و بیش با داستان قدیمی و معروف رابین هود آشنا هستید. منظور ما داستان همان قهرمانی است که جنگل‌ «شِروود» را به عنوان پناهگاه خود برگزیده، به یاری ستم‌دیده‌ها می‌شتابد، از اغنیا دزدی می‌کند و پول‌ها و اموال مسروقه را به فقرا می‌بخشد. کاری به درست یا غلط بودن اعمال و رفتارهای رابین هود افسانه‌ای نداریم (که در این مورد بحث فراوان است). در این فرصت صرفاً می‌خواهیم کمی بیشتر با رابین هودِ کارتونیِ ساخته و پرداختۀ «دیزنی» آشنا شویم.

در سال 1973 میلادی، شرکت دیزنی شخصیت معروف رابین هود را در قالب یک روباه خوش‌چهره به تصویر کشید. روباهی که چه در همان سالِ اکرانِ اثر و چه در سال‌های بعد، دل بسیاری از علاقه‌مندان آثار انیمیشنی را ربود و چهره‌ای جدید و متفاوت از یک قهرمان افسانه‌ای در اذهان پدید آورد. جدای از ظاهر جذاب، فاکتورهای دیگری هم وجود داشتند که باعث شدند رابین هودِ کارتونی در خاطره‌ها ماندگار شود. یکی از این فاکتورها، خُلق و خوی مهربان و فداکار رابین هود بود.

رابین هود به معنای واقعی کلمه خوش‌اخلاق بود. منظور ما آن دسته خُلق‌هایِ خوشِ مصنوعی و ظاهرفریب نیست؛ رفتار رابین هود با سایر حیوانات، چه ظالم و چه مظلوم، واقعاً پسندیده بود. او دشمن ظالمان بود ولی از طرفی دلش نمی‌خواست مَلک مرگ آن‌ها باشد. با آن‌ها مدام ستیز می‌کرد ولی سعی می‌کرد آسیب جدی به کسی نرساند. با توجه به مهارت‌های رزمی خود، علی‌الخصوص تبحر در تیراندازی با کمان، برایش کاری نداشت که به راحتی به زندگی ظالمِ بزرگ داستان‌ یعنی «پرنس جان» خاتمه دهد، اما با اینکه فرصت‌های فراوانی برای این امر داشت،‌ همواره از گزینه‌های دیگر برای تنبیه شیرِ خودخواه و بچه‌ننه بهره می‌جست.

علاوه بر تقابل‌های مستقیم و غیرمستقیم با پرنس جان، رابین هود دلمشغولی‌های دیگری هم داشت. او از هر فرصتی برای کمک به مستضعفان استفاده می‌کرد. نجات حیوانات مظلوم از دست داروغۀ بدجنس ناتینگهام، کمک مالی به حیوانات فقیر، ایجاد شادی در دل کودکان، برخورداری از روحیۀ همواره امیدوار و انتقال این روحیه به دیگران، همگی مؤید این مطلب هستند که دغدغۀ اصلی رابین هود تلاش در جهت گسترش نیکی‌ها و کاهش ظلم‌ها و بدی‌ها بود.

درست است که رابین هود در راه مبارزه با ظلم هرگز تنها و بدون پشتیبان نبود، درست است که نمی‌توان منکر نقش اشخاصی همچون «جان کوچولو» و «پدر تاک» در پیشبرد مبارزات شد، اما نباید فراموش کرد که پررنگ‌ترین ستارۀ انیمیشن سال 1973، تنها و تنها شخصِ رابین هود بود؛ همان روباه مهربان، جسور، بی‌باک، فداکار و بسیار دوست‌داشتنی.

 

 

 

دیدگاه‌ها  

 
0 # Ali 1398-09-27 11:18
سلام سوالی دارم ببخشید چرا برخی از کارتون ها و سریال هایی که در دهه هفتاد و هشتاد از تلویزیون پخش شده، همه قسمت های آن پخش نشده است و حتی اصلا دوبله هم نشده است!
پاسخ دادن | گزارش تخلف
 
 
0 # جاکارتونی 1398-09-27 19:38
سلام بر شما.
قطعاً مسئولین امر و دست‌اندرکاران صدا و سیما می‌توانند به پرسش شما پاسخ مناسب‌تری ارائه دهند، ولی بنده هم سعی می‌کنم در حد دانسته‌های خودم به سؤال شما پاسخ دهم.
به اعتقاد من،‌ برای سؤال شما نمی‌توان صرفاً به یک جواب قطعی و واضح اشاره کرد، بلکه باید علل و عوامل گوناگون را در این زمینه دخیل دانست.
یکی از دلایل، می‌تواند مربوط به نحوۀ تهیه کردن آثار قدیمی (آثار خارجی) باشد. تا جایی که من اطلاع دارم بسیاری از کارتون‌های قدیمی به صورت رسمی از کمپانی‌های سازنده یا توزیع‌کننده خریداری می‌شدند. در این میان، گاهاً بنا به دلایل مالی یا مسائل حاشیه‌ایِ دیگر، مجموعه‌ها به طور کامل خریداری نمی‌شدند. مثلاً مجموعه‌ای که سه فصل داشته، فقط یک فصلش خریداری شده. طبیعتاً، در این شرایط، مجالی برای دوبله و پخش تمامی قسمت‌ها پدید نیامده.
گاه نیز، مسائل فرهنگی، عُرفی، مذهبی،‌ اجتماعی و اخلاقی مانع از پخش تمام و کمال یک مجموعه شده است. برای مثال، از یک قسمت به بعدِ یک مجموعه، شخصیتی وارد داستان شده که از لحاظ ملاحظات و خط قرمزهای صدا و سیما،‌ دچار مشکلاتی بوده (مثلاً بدلباس بوده، یا با سایر شخصیت‌های مجموعه روابط خارج از عُرفِ ما ایرانی‌ها داشته)، یا حتی خط اصلی داستان، از یک قسمت به بعد دچار تغییر و تحولاتی شده که از لحاظ ممیزی‌های صدا و سیما دردسرساز تلقی می‌شده، بنابراین، مسئولین تصمیم گرفته‌اند از ادامۀ دوبله و پخش سایر قسمت‌های مجموعه جلوگیری کنند.
گاه نیز، در میانۀ پخش یک مجموعه، طبق بازخوردها، احساس شده آن مجموعه بیشتر از جنبه‌های مثبت، برای بچه‌ها بدآموزی دارد و به همین خاطر، مجموعه به صورت نیمه‌کاره رها شده و سایر قسمت‌هایش دوبله و پخش نشده‌ است.
گاهاً نیز، بی‌تفاوتی و عدم پیگیری دست‌اندرکاران پخش مجموعه‌ها، می‌تواند علت عدم پخش تمام قسمت‌های یک مجموعه باشد. مثلاً گروه دوبلاژ یا پخش یک مجموعه، از یک جایی دیگر به بعد، بنا به صلاحدید یا مشغلۀ بیش از حد، تشخیص داده دوبله و پخش فلان مجموعه دیگر ضرورت و اولویتی ندارد و بر همین اساس، مسئولین وقت تصمیم گرفته‌اند وقت خود را صرف دوبله و پخش مجموعه‌ای دیگر نمایند.
البته، به غیر از دلایل فوق، شاید دلایل دیگری هم وجود داشته باشند که بتوان آن‌ها را در عدم پخش کامل یک مجموعه دخیل دانست. بنده صرفاً در حد شنیده‌ها، دیده‌ها و خوانده‌های خودم به سؤال شما پاسخ دادم. امیدوارم اگر عزیزان دیگری اطلاعات دقیق‌تری در مورد این مقوله‌ دارند، با مطرح کردن دیدگاه‌هایشان، توضیحات جامع‌تر و دقیق‌تری در این خصوص ارائه دهند.
از همراهی شما سپاسگزارم.
پاسخ دادن | گزارش تخلف
 
 
0 # علیرضا 1398-07-10 01:07
سلام لطفا شخصیت پاندا کونگ فو کار را هم به مجموعه اضافه کنید
پاسخ دادن | گزارش تخلف
 
 
0 # جاکارتونی 1398-07-10 09:42
سلام علیکم. چَشم. ان‌شاءالله اگه فرصتی پیش بیاد، مطلب مورد نظر شما هم کار میشه. ممنون از همراهی شما. :flower:
پاسخ دادن | گزارش تخلف
 
 
0 # جاکارتونی 1398-11-18 21:45
شخصیت «پو» (پاندای کونگ‌فوکار) به مجموعه اضافه شد. اطلاعات پیرامون این شخصیت را در آدرس زیر مطالعه کنید:
http://jacartooni.com/animation-characters/1212-po
پاسخ دادن | گزارش تخلف
 

نوشتن دیدگاه

- برای اینکه بتوانید دیدگاه خود را بدون نیاز به تأیید منتشر سازید، ابتدا به صورت «کاربرِ عضو» وارد سایت شده و سپس دیدگاه خود را ارسال نمایید. در صورتی که عضو نیستید، ابتدا در سایت ثبت نام نمایید.
- از درج نظرات حاوی مطالب غیراخلاقی، سیاسی، توهین‌آمیز و یا غیرمرتبط با موضوع، جداً خودداری فرمایید.
- از درج هر گونه تبلیغ، آدرس پستی یا اینترنتی، شمارۀ تلفن و مواردی از این قبیل در بخش دیدگاه‌ها جداً خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهدۀ تخلف، برخورد مقتضی انجام خواهد شد.
- سعی بر این خواهد بود تا نظرات کاربران میهمان (غیر عضو) در اسرع وقت منتشر گردد اما گاهی ممکن است انتشار آنها با تأخیری حداکثر 24 ساعته مواجه شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خانه شخصیت‌های انیمیشنی رابین هود | Robin Hood

جدیدترین مطالب سایت

بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 96
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 94
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 96
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 100
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 57
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 167
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 59
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 81
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 89
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 88
بخش: انیمیشن‌های سریالی قدیمی 132

تصویر تصادفی

Popeye_the_Sailor--1960-1962