نام اصلی
|
Sylvain Chomet
|
ملیت
|
فرانسوی |
سال تولد
|
1963 میلادی
|
آثار شاخص
|
شعبدهباز (2010) [The Illusionist] / انیمیشن سینمایی
سهقلوهای بِلویل (2003) [The Triplets of Belleville] / انیمیشن سینمایی
پیرزن و کبوترها (1997) [The Old Lady and the Pigeons] / انیمیشن کوتاه
|
متفاوت در تفکر و سبک انیمیشن
«سیلوین شومه» (Sylvain Chomet) در دهم نوامبر ۱۹۶۳ میلادی در شهر «مِزون-لَفیت» در نزدیکی پاریس به دنیا آمد. او در دبیرستان رشته هنر خواند و در ۱۹۸۲ دبیرستان خود را به پایان رساند. زندگی جدید شومه از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۸۸، برای کار در استودیوی «ریچارد پوردِم» تحت سِمَت انیماتور، به لندن نقل مکان کرد . حضور او در این استودیو سرآغاز کار هنریاش در انیمیشن بود.
ابتدا در آنجا کار «لاین تست» انجام میداد و حتی «طراح میانی» هم نبود. در واقع کارش به نوعی فقط امرار معاش بود تا اینکه تصمیم گرفت کمیک استریپ کار کند. ابتدا رویِ یک انیمیشن تبلیغاتی به عنوان انیماتور کار کرد. «میشائیل دودوک د ویت» سرپرست انیماتورها بود و انیماتورهای بلژیکی بزرگی در آنجا کار میکردند. در واقع، تجربۀ کار کردن در استودیوی ریچارد پوردم باعث شد که او انیمیشن بسازد. در سپتامبر همان سال، شومه کارهای تبلیغاتی برای مشتریهای معروفی مثل «پرینسیپالیتی» (Principality)، «سوئینتن» (Swinton)، «رنو» (Renualt) و «سوئیساِیر» (SwissAir) انجام داد.
شومه علاوه بر شغل انیماتوری، کمیک استریپهای بسیاری به چاپ رساند. نخستین کمیک استریپ او در ۱۹۸۶ با عنوان «رازهای سنجاقک» به رشتۀ تحریر در آمد. او همچنین متن یک کمیک استریپ علمی-تخیلی با عنوان «پلی در گِل» را نوشت.
در ۱۹۹۳، شومه داستانی برای یک کمیک استریپِ سفارش داده شده توسط مجلۀ فرانسوی-بلژیکی «اَ سوئیوو» (A Suivre) نوشت که «نیکولا دو کِرِسی» طراحی آن را بر عهده داشت. این کمیک در ۱۹۹۵ منتشر شد و در ۱۹۹۶ جایزۀ «رنه گوسینی» را برای این دو هنرمند به ارمغان آورد. آنها در ادامه کمیک استریپ «زشت، بیچاره و مریض» را با یکدیگر کار کردند که جایزۀ بهترین کمیک استریپ «اَلف-آرت» را از فستیوال بینالمللی «آنگولِم» فرانسه دریافت کرد.
انیمیشن پیرزن و کبوترها:
اولین انیمیشن سیلوین شومه «پیرزن و کبوترها» است که پس زمینههای آن را نیکولا دو کرسی کار کرده است. این پروژه در سال ۱۹۹۱ کلید خورد. در حین ساخت این انیمیشن، در ۱۹۹۳، شومه به کانادا نقل مکان کرد و در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ آن را به اتمام رساند. داستان در مورد مردی است که در قامت یک پلیس در محلههای مختلف پاریس پرسه میزند. جثۀ لاغر و نحیفش در کنار قوز و سبکِ راه رفتنش، از او شمایل یک کرکس ترسیم کرده است که در ته ماندۀ خوراکیهای توریست ها میگردد و حریصانه به غذای مردم چشم میدوزد. او به پارکی میرسد و در آنجا جثۀ چاق کبوترها توجه او را جلب میکند. پیرزنی را میبیند که در حال غذا دادن به آنهاست. کیک و شیرینیهای پیرزن او را به دنبال خودش میکشاند و تصمیم میگیرد که با زدنِ ماسکِ کبوتر به خانۀ پیرزن برود.... انیمیشن پیرزن و کبوترها جوایز و افتخارات زیر را برای شومه به ارمغان آورد:
ــ جایزه «بَفتا» (BAFTA)
ــ نامزد «اسکار» در بخش بهترین انیمیشن کوتاه
ــ جایزه بزرگ جشنواره بینالملی «اَنِسی» (Annecy)
ــ جایزه «کارتون دور» (Cartoon D'Or)
ــ جایزه تماشاگران و هیئت داوران جشنواره «انگِرز پریمیرز پلنز» (Angers Premiers Plans).
سه قلوهای بلویل:
اولین انیمیشن بلند شومه با عنوان «سهقلوهای بِلویل» موفقیهای بسیار چشمگیری به دست آورد و او را برای طیف وسیعی از مخاطبان تبدیل به نامی آشنا کرد. نامزدی اسکار برای بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی از جملۀ این موفقیتها بود. البته برای شومه اوضاع همینطور شیرین نماند و به محض انتشار این فیلم، نیکولا دو کرسی او را به دزدی هنری از کارش متهم کرد و اعلام کرد که دیگر با شومه همکاری نخواهد کرد. سبک بصری سهقلوهای بِلویل به یکی از کمیک استریپهای اولیۀ نیکولا دو کرسی تحت عنوان «تُپُل آسمانی» (Le Bibendum Celeste) شباهت زیاد داشت.
شعبدهباز:
فیلم بعدی شومه «شعبدهباز» نام داشت که طبق برنامهریزیهای تولید قرار بود در سال ۲۰۰۷ اکران شود اما با سه سال تاخیر در ۶۰ اُمین جشنوارۀ فیلم برلین در فوریه ۲۰۱۰ اکران شد.
شعبدهباز همچون فیلم گذشته شومه ریشههای فرهنگ عامۀ قرنِ بیستمیِ فرانسه را دارا بود. فیلمنامۀ این فیلم بر اساس متن منتشر نشدهای اثر «ژاک تاتی» (کاگردان و کمدین فرانسوی) نوشته شد. متن تاتی در واقع نامهای شخصی به دختر ناتنیاش بود.
داستان فیلم از این قرار است که در اواخر دهۀ پنجاه، شعبدهبازی پیر که دیگر شیرین کاریهایش جاذبه و خریدار چندانی ندارد، پاریس را به قصد اسکاتلند ترک میکند که در این راه دختر جوانی با او همراه می شود. در این فیلم شاهد تضاد میان تنهایی و لذتِ جمعی در قالب اصالت هنر و سرگرمی هستیم.
تاتی معتقد است که این داستان در واقع داستانی از یک سفر عشق و مکاشفه است که دو شخصیت را از میان اروپای غربی به پراگ میبرد اما شومه میگوید که این داستان عاشقانه نیست بلکه بیشتر داستان رابطۀ یک پدر و دختر است. گفته شده است که چهرۀ شعبدهباز از چهرۀ ژاک تاتی الهام گرفته شده و حتی در جایی از انیمیشنِ شعبدهباز فیلمی از ژاک تاتی بر روی پردۀ سینما پخش میشود. هزینۀ ساخت این فیلم حدود ۱۰ میلیون یورو بوده است که هزینه و سرمایهگذاری آن را شرکت «پَتی پیکچِرز» (Pathe pictures) بر عهده داشته است.
جانگو فیلمز :
در دهۀ اول هزارۀ دوم، شومه استودیوی انیمیشنی در اِدینبروی اسکاتلند تاسیس کرد که «جانگو فیلمز» (Django Films) نام گرفت. این استودیو با هدفِ مشارکت در تولید انبوه آثار فیلم و انیمیشن گشایش یافت اما پس از مدتی به حالت تعطیل در آمد و در حال حاضر فعالیت چندانی ندارد. جانگو فیلمز در طول مدت فعالیت خود با مشکلات زیادی در عرصۀ تولید درگیر بود. اولین شکست این استودیو از دست دادن بودجۀ فیلم «بارباکوآ» (Barbacoa) بود که بنا بر برآوردها قرار بود اولین فیلمِ استودیو باشد. پس از آن، ماجرای جنجالی کنار گذاشته شدن شومه از کارگردانی فیلم «افسانۀ دسپرو» پیش آمد که بسیار رسانهای شد.
جانگو فیلمز هیچگاه نتوانست به یکی از اهداف اصلی خود یعنی «استخدام ۲۵۰ هنرمند» نزدیک شود. شومه همواره از استانداردهای دانشگاههای هنری بریتانیا انتقاد میکرد چرا که از نظر وی، این دانشگاهها نمیتوانستند نیروی بامهارت و متخصصی تربیت کنند که او بتواند آنها را برای کار در استودیوی ادینبرو استخدام کند.
منبع: وبسایت انیمک (با اندکی دخل و تصرف)
انیمیشن سینمایی «سهقلوهای بِلویل» شهرت و اعتبار زیادی برای «سیلوین شومه» به ارمغان آورد.
- از درج نظرات حاوی مطالب غیراخلاقی، سیاسی، توهینآمیز و یا غیرمرتبط با موضوع، جداً خودداری فرمایید.
- از درج هر گونه تبلیغ، آدرس پستی یا اینترنتی، شمارۀ تلفن و مواردی از این قبیل در بخش دیدگاهها جداً خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهدۀ تخلف، برخورد مقتضی انجام خواهد شد.
- سعی بر این خواهد بود تا نظرات کاربران میهمان (غیر عضو) در اسرع وقت منتشر گردد اما گاهی ممکن است انتشار آنها با تأخیری حداکثر 24 ساعته مواجه شود.